Bee STUDIO | Regula lui 1, 2, 3 si 4 - cat costa o casa mai detaliat
Regula lui 1, 2, 3 si 4 sau cum se impart cheltuielile la realizarea unei case sau a renovarii/amenajarii unui apartament sau case. Acest articol aduce putina lumina in ''tenebrele'' costurilor de realizare a constructiilor dezvaluind cum sunt acestea impartite intre organizare, proiecatre si project management, maopera si materiale si va va ajuta  sa va faceti un plan care sa stea in picioare pe tot parcursul Proiectului dvs. si pana cand veti pune trandafirii in glastra sau muscatele in jardinierele de la ferestre.
cat costa o casa, cat costa mp, pret, cost, cheltuieli, amenajari interioare, amenajari, constructii, casa, case, constructia casei, la rosu
53204
post-template-default,single,single-post,postid-53204,single-format-standard,eltd-core-1.0.3,ajax_fade,page_not_loaded,,borderland child-child-ver-1.0.0,borderland-ver-1.16, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,paspartu_enabled,transparent_content,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

REGULA LUI 1, 2, 3 si 4

Regula lui 1, 2, 3 si 4 sau cum se impart costurile realizarii unei case sau ale renovarii/amenajarii unui apartament sau case.

Acest articol aduce putina lumina in ”tenebrele” costurilor de realizare a constructiilor dezvaluind cum sunt acestea impartite intre organizare, proiectare si project management, manopera si materiale. Va va ajuta sa faceti un plan care sa stea in picioare pe tot parcursul Proiectului dvs. de la inceput si pana cand veti pune trandafirii in glastra sau muscatele la ferestre.

In articolul CAT COSTA O CASA?  am vazut cam cat costa sa construiesti in Romania dar si in alte parti ale lumii. Se naste insa si intrebarea fireasca cum sunt aceste costuri distribuite? Cat costa materialele sau mana de lucru raportate la intregul cost de realizare al visului nostru? Dar proiectarea si project managementul?

Empiric s-a observat ca toate aceste categorii de cheltuieli pot fi ordonate intr-o regula simpla, usor de retinut si la indemana, REGULA LUI 1, 2, 3, si 4.

Practic, fiecare numar din adunarea 1 + 2 + 3 + 4 = 10 poate fi asociat unei categorii de cheltuieli iar daca 10 este costul total, 100% al realizarii casei sau al renovarii/amenajarii apartamentului nostru sau al casei noastre deja existente, fiecare categorie de cheltuieli are distribuit un numar din adunare (x10 ca sa il expunem si in procente).

Mai jos categoriile de cheltuieli si numerele (procentele) din totalul cheltuielilor:

 

1 sau 10% – costuri cu ORGANIZAREA

 

Organizarea de santier, aprovizionarea cu materiale, transporturile, chiriile pentru diverse utilaje necesare, chiria si montajul schelei, protejarea diferitelor elemente, apa si curentul consumat, paza, indepartarea resturilor provenite din constructie, etc. ne vor costa circa 10% din valoarea totala a investitiei. Desigur, acest procent poate sa varieze in functie de multi factori dar in linii mari putem spune ca reprezinta o zecime din costul total. O mare parte din acest cost va fi suportat de antreprenorul general sau impartit intre echipele de lucru daca facem casa in regie proprie.

 

2 sau 20% – costuri cu SPECIALISTII implicati in proiect

 

20% din cheltuielile totale sunt aferente platii tuturor specialistilor implicati in proiect. Acestia, pentru realizarea unei case, sunt cel putin urmatorii:

Inginer Topometrist

Inginer Geolog

Arhitect

Inginer Structurist

Ingineri de Instalatii – Sanitare/Termice/Electrice

Designer/Arhitect de interior

Peisagist

Project Manager

Diriginte de santier

Cel mai important dintre specialisti este Arhitectul. El este dirijorul orchestrei si cel care face munca de sinteza asa ca trebuie sa aiba cunostinte suficiente, multi-disciplinare, ca sa dialogheze cu toti ceilalti specialisti implicati in proiect si sa ia deciziile potrivite. Arhitectul poate sa preia si mai multe pozitii din cele descrise mai sus. Dupa Arhitect, cel mai important rol il are Project Managerul, pozitie de obicei neglijata sau chiar necunoscuta in Romania dar la mare pret in tarile avansate. Acest job este un job in sine, complex, care necesita multa experienta si abilitati diferite. De obicei in Romania rolul Project Managerului il preia beneficiarul, lucru nu tocmai bun si care, in loc sa aduca economii, aduce deservicii Proiectului, subtiind la final buzunarul proprietarului. Pe tot parcursul realizarii casei/renovarii ei pot sa apara multiple probleme care daca nu sunt rezolvate sau nu sunt rezolvate la timp, cauzeaza un efect ”butterfly”. In schimb, daca lucrurile sunt organizate cum trebuie, supravegheate si tinute in buna ordine, constructia se naste mai usor si cu costuri mai reduse si va fi mai sanatoasa.

Procentul de 20% alocat specialistilor poate fi ceva mai mic daca este vorba de o casa scumpa asa cum poate sa fie si mai mare in cazul proiectelor de dimensiuni mici si mai complexe cum este cazul renovarilor, restaurarilor si amenajarilor apartamentelor/caselor vechi unde sunt foarte multe detalii de luat in calcul care, desi mici, necesita atentie si sunt mari consumatoare de timp si energie.

Aceasta categorie de cheltuieli – Costuri cu SPECIALISTII implicati in Proiect – este deosebit de importanta si de ea depinde in cea mai mare masura succesul proiectului, asa ca nu este bine sa facem economii aici. Spre exemplu, un proiect bun sau/si un project management atent poate aduce un avantaj semnificativ atat in economia proiectului cat si in functionalitate/confort/estetica.

Din tot programul de proiectare, locuinta este programul cel mai delicat si din multe puncte de vedere cel mai dificil. Succesul aici se traduce in realizarea nu ”a unei case” ci a casei dvs., a caminului dvs. si al familiei dvs., casa la care ati visat si care transpusa in realitate trebuie sa va depaseasca asteptarile. Pentru a avea succes, este foarte important sa faceti echipa cu arhitectul si el la randul lui cu dvs., bariera beneficiar – prestator de servicii ramanand doar la nivel juridic si financiar. In rest, sunteti parteneri implicati in mod egal in tot acest proces.

Un sfat de luat in seama este: Contractati intotdeauna cei mai buni specialisti pe care vi-i puteti permite.

 

3 sau 30% – costuri cu MANOPERA

Punerea in opera a materialelor, instalatiilor si montajul echipamentelor si al dotarilor va vor costa circa 30% din toate cheltuielile. Alegeti cu atentie firmele si mesterii cu care lucrati si verificati constant calitatea lucrarilor executate prin personal specializat (arhitect, diriginte de santier).

4 sau 40% – costuri cu MATERIALELE

40% reprezinta cheltuielile cu materialele, echipamentele si dotarile necesare realizarii proiectului. Aici intra de la caramizi si betoane pana la instalatii, aparataje electrice, dotari si echipamente, finisaje si decoratii. Acest procent poate varia in functie de calitatea materialelor si a produselor utilizate. De exemplu, faianta si gresia pot costa de la 10 la cateva sute de euro/metrul patrat fara neaparat sa implice si costuri de punere in opera in acelasi raport. Insa pentru o constructie decenta, care va multumi functional si estetic pe cea mai mare parte dintre noi se poate aproxima raportul de 40% din totalul cheltuielilor cu investitia ca fiind necesar pentru materiale, echipamente si dotari.

In sinteza:

10 (100% din costul realizarii casei/renovarii ei) se compune din: 1 (10% cheltuieli cu ORGANIZAREA) + 2 (20% cheltuieli cu SPECIALISTII) + 3 (30% cheltuieli cu MANOPERA) + 4 (40% cheltuieli cu MATERIALELE).

In momentul in care faceti estimarea cheltuielilor si structurati bugetul alocat realizarii visului dvs., faceti o verificare sumara daca estimarea respecta in linii mari regula lui 1, 2, 3 si 4. Daca da, mergeti inainte. Daca nu, mai analizati o data, s-ar putea sa fie gresit ceva. Si nu in cele din urma, atentie la ce anume faceti economii si cat de mari sunt acestea fiindca de cele mai multe ori ieftin la final inseamna scump.

Spor la treaba!

Cititi si:

CAT COSTA O CASA?

30 DE LUCRURI BINE DE STIUT CAND CONSTRUIESTI O CASA

admin
No Comments

Post a Comment